Καλώς ήρθατε στο YinYang.gr

 

Το yinyang.gr είναι ένα φιλόδοξο εγχείρημα για την προώθηση της Παραδοσιακής Κινέζικης Ιατρικής (ΠΚΙ) στην Ελλάδα. Καλούμε όλους εσάς που ασχολείστε με κάποιο από τα πεδία της ΠΚΙ να συμμετέχετε ενεργά στο εγχείρημα αυτό.

 

e-shop - Είσοδος Μέλους

Παθήσεις του σεν-πνεύματος

 

Τα "Κλασσικά Κείμενα του Κίτρινου Αυτοκράτορα" για τη θεραπεία του σεν-πνεύματος μεταξύ άλλων αναφέρουν πως η θεραπεία του σεν-πνεύματος πρέπει να είναι προτεραιότητα στη θεραπεία με βελονισμό ανεξάρτητα του προβλήματος για το οποίο ο ασθενής έχει προσεγγίσει τον θεραπευτή του (fán cì zhī zhēn bì xiān zhì shén,凡刺之真,必先治神). Επίσης αναφέρεται  πως για τη θεραπεία με βελονισμό της ρίζας του προβλήματος, πρέπει πρώτα να γίνει κατανοητό πως η ρίζα του προβλήματος είναι το σεν (fán cì zhī běn bì xiān běn yú shén,凡刺之本,必先本于神). Επίσης αναφέρεται πως οποτεδήποτε χρησιμοποιείται βελονισμός δεν πρέπει να λησμονείται το σεν-πνεύμα (yòng zhēn zhī yào wùwàng qí shén, 用针之要勿忘其神). Συνοπτικά θα λέγαμε πως στο βελονισμό η θεραπεία του σεν-πνεύματος είναι μια σημαντική προτεραιότητα. Σε άλλο σημείο στα ίδια κείμενα λέγεται "αρχικά θεράπευσε το πνεύμα, έπειτα γνώρισε τη θρέψη του σώματος, έπειτα μπορείς να χρησιμοποιήσεις φάρμακα με δηλητήριο, έπειτα  γνώρισε το βελονισμό με πέτρινη βελόνα, έπειτα θεράπευσε τα τζανγκ φου... (yī yuē zhì shén èr yuē zhī yǎng shēn sān yuē zhī dú yào wéi zhēn cì sì yuē  biān shí xiǎo dà wǔ yuē zhī fǔ záng xuè qì zhī zhěn一曰治神二曰知养身三曰知毒药为真四曰刺砭石小大五曰知府藏血气之诊).
Ο Τζανγκ Τζινγκ Γιούε (Zhāng Jĭng Yuè, 张景岳) στα "Συστηματοποιημένα Κλασσικά Κείμενα" (Lèi Jīng, 类经) αναφέρει πως ο ιατρός πρώτα πρέπει να θεραπεύει το σεν-πνεύμα. Συνεχίζει λέγοντας πως και ο ασθενής πρέπει επίσης να θεραπεύσει το σεν-πνεύμα του (医必以神乃见其形,病必以神,气血乃行故针以治神为首务).

Η έννοια του πνεύματος:
Το σεν-πνεύμα μπορεί να σημαίνει δύο πράγματα ανάλογα με το πλαίσιο της συζήτησης. Η ευρεία έννοια του σεν-πνεύματος είναι η εξής. Το σεν-πνεύμα θεωρείται η εξωτερική εκδήλωση των λειτουργιών του ανθρώπου. Με τη στενή έννοια του σεν-πνεύματος καταλαβαίνουνε πως το σεν σχετίζεται με τα συναισθήματα και με τη νοητική λειτουργία του ανθρώπου. Το σεν εδράζεται στην καρδιά και χωρίζεται σε χούν (魄), γι (意), τζι (志), χιανγκ(思), λου(虑), τζι (智).

Λειτουργίες του πνεύματος:
Το σέν-πνεύμα κυβερνά το νου-τζινγκ σεν, τη θέληση-γι τζι ,τη σκέψη-σι βέι και διατηρεί σε τάξη τις δραστηριότητες της ζωής.
Η καρδιά αποθηκεύει το σεν-πνεύμα. Οι πνεύμονες αποθηκεύουν το πο pò (魄).Το ήπαρ αποθηκεύει το χούν-ψυχή hún (魂), ο σπλήνας την πρόθεση-γι (意) και τα νεφρά την πρόθεση- zhì (志). Όταν τα όργανα πάσχουν, τότε επηρεάζεται και η ψυχική-πνευματική-νοητική κατάσταση. Ο "Πνευματικός Άξονας" αναφέρει πως όταν το ήπαρ βρίσκεται σε κατάσταση ανεπάρκειας εμφανίζεται φόβος και όταν βρίσκεται σε κατάσταση υπερβολής εμφανίζεται θυμός. Όταν το καρδιακό τσι είναι ανεπαρκές εμφανίζεται θλίψη και όταν είναι σε υπερβολή εμφανίζεται ασταμάτητο  γέλιο (肝气虚则恐, 实则怒。心气则悲,虚则笑不休).
Η συναισθηματικής κατάσταση του ανθρώπου βασίζεται στην λειτουργία των εσωτερικών οργάνων. Στις "Απλές Ερωτήσεις" αναφέρεται πως από τα πέντε τζανγκ μετατρέπονται τα πέντε τσι απ' όπου γεννούνται η χαρά, ο θυμός, θλίψη, λύπη και θυμός.  (人有五脏化五气以生喜怒悲忧恐)
O Τζανγκ Τζονγ Τζινγκ (Zhāng Zhòng-jǐng,张仲景) για πρώτη φορά στην Κινέζικη Ιατρική ανέφερε πως ο εγκέφαλος σχετίζεται με το πνεύμα. O Λι Ντονγκ Γιουαν (Lǐ Dōng-yuán,李东垣)της δυναστείας των Μινγκ ανέφερε πως το πρωταρχικό σεν-πνεύμα εδράζει στον εγκέφαλο. Επίσης ανέφερε πως ο εγκέφαλος διατάσει όλο το σώμα.
Με την έννοια "θεραπεία του σεν-πνεύματος", η ΚΙ στην ουσία εννοεί ρύθμιση του ψυχικού γίγνεσθαι. Όμως δεδομένου του ότι η επεξήγηση της πρότασης των "Κλασσικών Κειμένων του Κίτρινου Αυτοκράτορα"    (fán cì zhī zhēn bì xiān zhì shén,凡刺之真,必先治神) διαφέρει μεταξύ των θεραπευτών της ΚΙ ανάλογα με το πλαίσιο στο οποίο βρίσκεται, πρέπει να σημειώσουμε τα παρακάτω. Η πρόταση αυτή μπορεί να σημαίνει ότι η θεραπεία του σεν-πνεύματος στην ουσία είναι η θεραπεία και η συγκέντρωση του σεν-πνεύματος του ιδίου του θεραπευτή, μπορεί να σημαίνει θεραπεία του σεν-πνεύματος του ασθενή, μπορεί να σημαίνει θεραπεία του σεν-πνεύματος και του ασθενή και του θεραπευτή.
Πιο αναλυτικά αναφέρουμε τα εξής. Πριν τον την εφαρμογή βελονισμού ο θεραπευτής πρέπει να συγκεντρωθεί και να παραμείνει συγκεντρωμένος καθ' όλη τη διάρκεια του βελονισμού για τον σωστό εντοπισμό των σημείων, την σωστή εφαρμογή της βελόνας και την χρήση της σωστής τεχνικής. Ο ασθενής πριν τον βελονισμό πρέπει να χαλαρώσει και ο θεραπευτής πρέπει να τον καθησυχάσει και να φροντίσει να είναι ήρεμος πριν την εφαρμογής της θεραπείας. Διαφορετικά η θεραπεία δεν θα είναι τόσο αποτελεσματική. Ιδανικότερα χρησιμοποιείται ο συνδυασμός των παραπάνω.